De aanleg fietsverbinding Sint Geertruid – Eijsden draagt bij aan de verkeersveiligheid voor zwakkere verkeersdeelnemers zoals fietser en voetgangers. Daarnaast is het een verbetering van de toeristische – recreatieve waarde van de regio. Uitvoerder Ruud Wijlick van Heijmans Infra B.V. vertelt:

Wat maakt deze weg straks veiliger?
“De enige en belangrijke verbindingsweg tussen Eijsden en Sint Geertruid is een bochtig en glooiend tracé. Met een smalle weg die door gemotoriseerd verkeer, fietsers en wandelaars in twee richtingen  gebruikt wordt. Straks is het nieuwe vrijliggende fietspad vooral voor fietsers en wandelaars verkeersveiliger.”

Wat is de voortgang van de fietsverbinding?
“Het vrijliggend fietspad heeft nu een eerste laag asfalt vanaf Moerslag tot de Scheelbergsweg. De voorbereidende werkzaamheden aan de rijbaan en het resterende fietspad zijn in volle gang. Binnenkort brengen we het asfalt aan. Ook de hagen tussen Sint Geertruid en Moerslag worden aangeplant.”

Waar vind ik meer informatie?
“Meer informatie over dit project vindt u op deze projectpagina. Wekelijkse updates van de werkzaamheden kunt u volgen via de Heijmans BouwApp, ‘Fietspad Bukel’. Deze app is gratis te downloaden via de app store of Android Play store. ”

1 REACTIE

  1. Beste allemaal,
    Natuurlijk, de verbinding tussen Eijsden en de ‘bergdorpen’ wordt er mooier, gladder, beter maar vooral ook SNELLER door. En in dat laatste schuilt meteen ook ook het gevaar. Vooral voor de fietsers met bel, verlichting en spatborden die zich nog houden aan de verkeersregels. Vooral over dat laatste gaat het. Fietsend van St. Geertruid richting Eijsden kom je ‘aan het einde van de Bukel’ een HAAKSE BOCHT tegen. Deze heft tot doel ‘veilig ‘aan de andere kant van de weg verder te kunnen fietsen. In dat laatste zit ‘m de kneep. Dat betekent flink in de remmen, zeker als je de weg nog niet kent. Als je de weg wel kent lijkt het het veiliger om net voor die haakse bocht, dus over de rijweg, naar het tegenoverliggende rijwielpad te fietsen. En dat laatste is wat nu veelvuldig gebeurt. Er ontstaan fietsgroepen die ‘het nemen van de Bukel’ verschillend interpreteren en dus uitvoeren. Dit met alle gevaren en gevolgen van dien. En dan heeft de bezettingsgraad van de toerfietsers nog niet zijn hoogtepunt bereikt. En straks is het voorjaar en zomer. Nu al worden halsbrekende toeren uitgehaald om die HAAKSE BOCHT te kunnen mijden om te kiezen voor ‘een stukje over de grote weg’, de minst gevaarlijke optie om aan de Bosrand of verder te geraken.
    Het lijkt alsof op een platte tekentafel of een plat ontwerpscherm geen heuvels bestaan of heeft de ontwerper geen fietservaring op dat stuk van het tracé. Wat dit fietstraject betreft kijk ik terug op meer dan 40 jaar ervaring. En ik hoop daar nog vele jaren aan toe te voegen. Zeker als ik weer met de fiets op familiebezoek of naar de Eijsdense Bronk wil gaan.
    Ik hoop van harte dat wat die onbegrijpelijk KNIK betreft niet het spreekwoord gaat gelden: ‘Als het kalf verdronken is, dempt men de put’. Dan moet de Bukel WEER dicht.
    Vriendelijke groet,
    Laur Rutten

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here